Ζωντανή Ποντιακή μνήμη

 

Μακραίωνα Ελληνικά χώματα ετούτα,και οι μνήμες των ανθρώπων του από το διωγμό ζωντανές μαρτυρίες.Ούτε μια αράδα αυτής της τραγωδίας δε διδαχτήκαμε στο σχολείο,ό,τι μάθαμε το γνωρίσαμε από εξωσχολικά πονήματα,διηγήσεις επιζώντων,αναφορές ιστορικών.Δε θυμάμαι ούτε μια έστω υπαινιγμού αναφορά για αυτή τη γενοκτονία,εντάχθηκε ως σύνολο,σαν μια τραγωδία του Μικρασιατικού Ελληνισμού με το βάρος να γέρνει στα παράλια της Ιωνίας,άντε και της παραλιακής Ασιατικής πλευράς προς τη Προποντίδα.Ελάχιστη αναφορά στο εσωτερικό,τη Καππαδοκία και τα νότια παράλια.Ειδικά για το Ποντιακό Ελληνισμό από τη πλευρά της πολιτείας τέτοια σιωπή και τέτοια αλαλία είναι σκανδαλώδης αφού υπήρχε σκοπιμότητα λόγω των συγκυριών και των ισορροπιών της εποχής να επιλεχθεί αυτή η κατάπτυστη λύση και αποσιώπηση.H σιωπή αυτή ίσως οφείλεται στο πνεύμα της συμφωνίας της Λωζάνης μεταξύ των ηγετών επειδή αποφασίστηκε υποχρεωτική ανταλλαγή των πληθυσμών για να υπάρξει ομοιογένεια στη συνέχεια και για να επουλωθούν πολλά κενά και πληγές του παρελθόντος της συμβίωσης μουσουλμάνων και χριστιανών στις Ευρωπαικές και ασιατικές περιοχές.Έτσι πλήρωσαν το τίμημα οι άμαχοι πληθυσμοί των μουσουλμάνων(στη πλειοψηφία τους εξισλαμισμένοι χριστιανοί των αιώνων της Οθωμανοκρατίας οι οποίοι εκτουρκίστηκαν)διωκόμενοι  από τις εστίες τους στη Βαλκανική,και οι χριστιανικοί πληθυσμοί της Μικράς Ασίας διωκόμενοι από τις εστίες τους.Μια τραυματική εμπειρία των πληθυσμών από τα στρατηγικά παιχνίδια της εξουσίας των ηγετών της εποχής και την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων συμφερόντων των ξένων δυνάμεων.Στη περίπτωση της ανταλλαγής των πληθυσμών έγινε όπως σωστά το επισημαίνει ο Τούρκος Αιχάν Ακτάρ στο τρίτο βίντεο μια εθνοκάθαρση με το γάντι της διπλωματίας.Οι Κεμαλικοί ήξεραν ότι στον Πόντο το εγχείρημα της ανταλλαγής του πληθυσμού θα ήταν πολύ δύσκολο να εφαρμοστεί με απλές διαδικασίες,οι άνθρωποί του θα αντιστέκονταν μέχρι ενός και έτσι έλαβαν δραστικά μέτρα με πρόσχημα τη συνεργασία τους με τους Ρώσους κατά την ολιγόχρονη κατοχή απ΄αυτούς της περιοχής καθώς και με την επιστράτευση των νέων ηλικίας 15 ως 45 ετών που αποδυνάμωσε και άφησε απροστάτευτο τον άμαχο πληθυσμό στις βιαιότητες των οργανωμένων ορδών φανατικών του Τοπάλ Οσμάν και άλλων.Ευτυχώς μετά από 60-70-80 χρόνια προσφυγικοί γόνοι αυτής της περήφανης γης όπως ο Κωνσταντίνος Φωτιάδης διαφωτίζει και καταγράφει αυτή τη λευκή εκπαιδευτική ιστορική σελίδα εκ μέρους της Ελληνικής πολιτείας για τη μελανή περίοδο του εξανδραποδισμού ενός ιστορικού κομματιού του Ελληνισμού από τα πάτρια χώματα.Εδώ,σε αυτή τη περιοχή πρωτοεφαρμόστηκαν οι μέθοδοι των Γερμανικών θηριωδιών πριν εφαρμοστούν στους Εβραίους και τις μειονότητες από τη ναζιστική λαίλαπα,με καθοδήγηση Γερμανών προς τις ορδές των αγρίων του Κεμάλ.Άρχισαν νωρίς από το 1914,πρώτα εξαύλωσαν τους Αρμένικους πληθυσμούς και συνέχισαν το μακάβριο έργο τους προς τους ορθόδοξους χριστιανικούς πληθυσμούς της ευρύτερης περιοχής.Οι περιοχές καθότι ήταν απομακρυσμένες και εντελώς αποκομμένες λόγω της μορφολογίας του εδάφους,αλλά και οι ειδήσεις που μεταφέρονταν διαστρεβλωμένες και εντελώς φιλτραρισμένες προς το πολιτισμένο κόσμο αποτέλεσαν ιδανικές συνθήκες για να διαπραχθεί το έγκλημα.Θα πει κάποιος τα ίδια ζούμε στη Συρία,και εκεί σφαγές και εξανδραποδισμός χριστιανών γίνεται,με όλα τα μέσα ενημέρωσης να καταγράφουν τη βιαιότητες,αυτό δε κατευνάζει τη μανία των θηρίων αν θέλουν να διαπράξουν εγκλήματα.Η διαφορά τότε και σήμερα βρίσκεται στο ότι εκείνη την εποχή σε αντίθεση με το σήμερα οι άνθρωποι είχαν κάποιες σχετικά ηθικές αρχές σε μεγαλύτερη κλίμακα στο πολιτισμένο κόσμο,σήμερα αυτό δε συμβαίνει.Αδιαφορούν σχεδόν οι πάντες….,κανένας δεν επιθυμεί να διαταραχτεί η ιδιωτική του γαλήνη για πράγματα που δεν το αγγίζουν άμεσα,επικαλούνται βέβαια για το θεαθήναι σε όλα τα βήματα το διεθνές δίκαιο παράγοντες της διεθνούς κοινότητας μα είναι οι ίδιοι που το καταστρατηγούν,αρκούμενοι υποκριτικά σε ευχολόγια,εκκλήσεις και παραινέσεις.Τα γεωπολιτικά και ενεργειακά συμφέροντα προέχουν των προσώπων,της ιστορίας και του δικαίου στο νου και τους σχεδιασμούς των ισχυρών της γης.Συγκλονιστική ιστορία και η αφήγηση της γυναίκας στο τρίτο βίντεο με την επωνυμία »δυό φορές ξένος»που περιγράφει τη τραγωδία που εκτυλίχθηκε μεταξύ των δύο πλευρών του Αιγαίου και στο 16:30  ειδικά που λέει ότι στα πολεμικά πλοία της διεθνούς κοινότητας στο λιμάνι της Σμύρνης(έχει ως στάση τη σημειολογία του)έπαιζαν δυνατή μουσική για να μην ακούγονται οι κραυγές ως τα πλοία των υποψήφιων θυμάτων από τις θηριωδίες των νεοτούρκων.

Advertisements