Μια αλήθεια εντελώς αληθινή

Δεν λέει τίποτα το υπερβολικό,δε λέει τίποτα το αναληθές ο στρατηγός.Ευτυχώς που υπάρχουν ακόμη και σήμερα άνθρωποι που δεν απώλεσαν τα στοιχεία εκείνα που προσιδιάζουν την ελληνικότητα του χαρακτήρα του Έλληνα.Είναι στ΄αλήθεια ότι σήμερα βιώνουμε μια εποχή που όλα καταρρέουν,αναθεωρούνται και αλλοιώνονται.Περί διάβρωσης ουκ εστί λόγος,ήδη συντελείται από τα τέλη της δεκαετίας του ’70.Παρ΄όλα αυτά όλο και κάτι μένει,κι αυτό που μένει φέρει στοιχεία υγιή που δεν αρέσουν καθόλου,μα καθόλου,σε μια μεγάλη μερίδα ανθρώπων που ανδρώθηκαν με ιδέες εντελώς ξένες όλων εκείνων που πατροπαράδοτα μετέδιδαν το λίχνο της Ελληνικότητας μέσα στο χρόνο σε γενιές ως πριν λίγο καιρό.Αυτή τη σκυτάλη την αρνήθηκαν χάριν μιας αβέβαιης και αμφίβολης ιδεολογίας που τα σημάδια της τα αισθανόμαστε ολοένα πιο πιεστικά.Δεν έχει να κάνει με ένα στείρο εθνικισμό και μια αντίθεση ως προς το άλλο,είναι η απλή καταγραφή της αλήθειας,είναι ο πατριωτισμός που τόσο πολύ μυκτήρεται και συγχέεται με τον εθνικισμό ακροτήτων.Άλλο πράγμα να μισείς και άλλο πράγμα να αγαπάς το τόπο που πρωταντίκρυσες το φως του ήλιου.Δε μισούμε κανέναν ούτε τρέφουμε αρνητικά αισθήματα προς κανέναν,αρνούμαστε όμως να ξεχάσουμε,δε γίνεται να πάθουμε αμνησία,γνωρίζουμε από πού προερχόμαστε,ποιοί είμαστε και πώς θέλουμε να πορευτούμε.Δε ψεύδεται ο στρατηγός,ούτε υπάρχει υπερβολή στο λόγο του.Ο χώρος περί του οποίου περιγράφει ο λόγος του ήταν επί εκατονταετηρίδων ετών ελληνικός,και οι άνθρωποι από πολύ νωρίς,τα αρχαία χρόνια,είτε είχαν εξελληνιστεί είτε είχαν κατοικηθεί από συμπαγείς ελληνικούς πληθυσμούς.Βεβαίως πολλοί μετά την εισβολή των Τουρκομανικών φύλων αναγκάστηκαν να φύγουν,όπως πολλές χιλιάδες επίσης σφαγιάστηκαν ανηλεώς,όμως τεράστιο ποσοστό των γηγενών εξαναγκάστηκαν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.Εξισλαμίστηκαν,αφού αρχικά οι πρώτες γενιές πέρασαν από τρομερά ψυχολογικά δειλίμματα και ενοχές.Η ιστορία καταγράφει δεκάδες,εκατοντάδες εκούσιους και ακούσιους εξισλαμισμούς,που διέφερε η έντασή τους από τόσο σε τόπο,ανάλογα των διαθέσεων των τοπικών πασάδων και σπαχήδων της περιοχής.Αλλού ήταν ανεκτικοί στην ελληνική παιδεία κι αλλού υπήρχε ανηλεής διωγμός,αλλού επέτρεπαν το κτίσιμο εκκλησιών έστω και ελάχιστα μέτρα κάτω από το έδαφος ώστε να μειωθεί η αίγλη τους-βλέπε Καπνικαρέα στην Αθήνα- κι αλλού γκρέμιζαν ή μετέτρεπαν τζαμιά όπως οι Άγιοι Απόστολοι που τους γκρέμισαν και η Αγία Σοφία που  την είχαν κάνει τζαμί στην Κωνσταντινούπολη.Όταν αιωρείται ο μπαλντάς πάνω από το κεφάλι την ώρα που βλέπεις το βιός σου και τα παιδιά σου να κινδυνεύουν βρίσκεσαι σε κατάσταση πανικού και λιγοψυχίας,ελάχιστοι διέθεταν το ψυχικό σθένος να αντισταθούν και το πλήρωσαν με τη ζωή της δική τους και των παιδιών τους.Δεν υπήρχε καμιά δύναμη την ύστατη ώρα να βοηθήσει,η χριστιανική πίστη τους μπροστά στις αλλεπάλληλες επιτυχίες του εισβολέα είχε καταβαραθρωθεί.Αν το διανοηθούμε σήμερα,με τα δικά μας δεδομένα ελάχιστοι θα στέκονταν στο ύψος τους και στις παραδόσεις που μεταλαμπαδεύτηκαν από τους προγενέστερους,αυτό επειδή διαμορφώθηκαν κάποιες γενιές τα τελευταία χρόνια υπό το πρίσμα των ανιστόρητων και ξένων ιδεολογιών μέσα από τη παιδεία.Παιδεία λόγος να λέγεται,περισσότερο είναι εκπαίδευση αντί της παιδείας.Άλλο είναι η παιδεία η οποία δίνεται απλόχερα σε όλες τις τις εκφάνσεις της,κι άλλο είναι εκπαίδευση που περισσότερο κατευθύνει,διαμορφώνει στοχευμένα ανθρώπινες κοινωνίες.Στη πρώτη περίπτωση δε μπαίνουν όρια,ούτε φραγμοί,αποτελεί αδήριτη ανάγκη η ελευθερία του να διαμορφώνεις εσύ τα πιστεύω και το χαρακτήρα σου,στην άλλη γίνεται ηθελημένη εκ των έξω στόχευση προς ένα σκοπό,όπως εκπαιδεύουμε έναν σκύλο ώστε να υπακούει στις παραινέσεις του αφεντικού του.Ο νεοέλληνας σίγουρα δε προήλθε άμεσα από την αρχαιότητα,πέρασε συμπληγάδες,μίξεις και συνθέσεις.Το να ισχυριζόμαστε όμως ότι είμαστε απ΄ευθείας απόγονοι του Πλάτωνα δε μας κάνει ούτε σοβαρούς ούτε περισσότερο ..πλατωνικούς σε σχέση με έναν αλλόγλωσσο και αλλοεθνή λάτρη του Ελληνικού πολιτισμού.Στην Ελλάδα του σήμερα διαπράξαμε ένα ανοσιούργημα,διαγράψαμε ένα σημαντικότατο κομμάτι της άμεσης,πρόσφατης ιστορικής μας διαδρομής,το Βυζάντιο ή καλύτερα το Ρωμαίκο πολιτισμό απ τον οποίο έχουμε πολλά περισσότερα κοινά στοιχεία παρά από τη μακρινή αρχαιότητα της οποίας αντλούμε την ύπαρξη και αποτελούν τις φυσικές μας ρίζες.Η μουσική,η γεύση,η ιδιοσυγκρασία,το άμεσο είναι μας είναι εκείνος ο πολιτισμός απ΄τον οποίο αντλούν τα ίδια στοιχεία σε συντριπτικό βαθμό και οι γείτονές μας κυρίως εξ ανατολών,έστω σε λανθάνουσα μορφή,έστω σε μια εντελώς διαφορετική θεώρηση λόγω των κοσμογονικών ιστορικών ανακατατάξεων του παρελθόντος.Υπάρχουν πολλοί,θα έλεγα πολύ περισσότεροι αριθμητικά από τους γηγενείς Έλληνες με ελληνικό γονίδιο,οι οποίοι έχουν παρά την εξ ανάγκης άλλη γλώσσα λόγω της ένταξής τους σε διαφορετικά κρατικά μορφώματα.Αυτό το συναντάμε κυρίως στη νότια Ιταλία,σε κάποιες βόρειες περιοχές πάνω απ΄τα ελληνικά σύνορα,και βεβαίως σε τεράστιο ποσοστό στη Μικρά Ασία έτσι όπως διαμορφώθηκε ύστερα από τόσες ανακατατάξεις και ιστορικές διαδρομές ο χώρος.Οι βίαιες μετακινήσεις στον αχανή χώρο του Βυζαντίου και μετέπειτα της αυτοκρατορίας των Οθωμανών πριν να εδραιωθούν ήταν αδιάκοπες,σε κάθε εισβολή οι πληθυσμοί για να σωθούν άλλαζαν τόπο διαμονής,ακόμη και οι αυτοκράτορες του Βυζαντίου και αργότερα οι σουλτάνοι μετέφεραν πληθυσμούς βίαια για ιδίους σκοπούς.Το πρόβλημα είναι αν αντέχεται η αλήθεια,αν μπορεί να γίνει κτήμα,αν μπορεί να εμπαιδωθεί αμοιβαία,αν οι άνθρωποι αντέχουν την αλήθεια αμοιβαία,όσο κι αν φαίνεται ανέφικτο και ονειρικό μιας άλλης μακρινής στο μέλλον εποχής ίσως,και δε ποτίζονται από μισαλλοδοξία και ένα μίσος το οποίο δεν οικοδομεί ούτε οδηγεί κοντά πρώην αδέλφια τα οποία έγιναν τόσο πολύ ξένοι,φθονεροί και αλληλομισούμενοι.

Advertisements
This entry was posted in video.