Ποιοί άλωσαν τη Πόλη?

Μισή χιλιετία και μισή ζωή ενός ανθρώπου στον εφήμερο βίο πέρασαν από εκείνη τη μέρα που όλα σίγησαν στη πόλη που όμοια της στο καιρό της ακμής της δεν υπήρχε πουθενά στο κόσμο.Ξεπέρασε τα χίλια χρόνια κραταιάς πόλης,όταν γύρω της όλοι οι άλλοι ήταν υποδεέστεροι σε κάθε τομέα.Υπήρξε ένας φανός πολιτισμού μέσα στο σκοτάδι των ημιάγριων του βορά,της ανατολής,του νότου και της δύσης.Η πόλη δεν αλώθηκε απλά,έπεσε ένα απόρθητο κάστρο πολιτισμού αιώνων,έπεσε επειδή μισήθηκε και φθονεύτηκε πολύ.Δεν υπήρξε άλλη πόλη πουθενά στο κόσμο που τα ανθρώπινα πάθη να μην εκδηλώθηκαν τόσο πολύ όσο σε αυτήν,ο φθόνος,η ζήλια,το μίσος,συνυπήρχαν με το επιδερμικό σεβασμό και το ζηλότυπο θαυμασμό εν αλλοτρίοις αγαθοίς όταν κάποιος την πρωταντίκρυζε και βάδιζε στις συνοικίες της.Άβαροι και Βούλγαροι,Γότθοι και Βίκινγς,Σλάβοι και Πέρσες,Φράγκοι και Άραβες το είχαν ως όνειρο ζωής να κατακτήσουν τη πόλη,να λεηλατήσουν τους θησαυρούς της,και να τη κάνουν κέντρο της δικής τους επικράτειας.Οι μάχες της προς επιβίωση ατέρμονες οι αμυντικές θωρακίσεις ανάμεσα σε ατέλειωτες επιδρομές αλλοφύλων.Μέχρι που δύο κρίσιμες αναμετρήσεις με την ανατολή,εκείνη του Μάτζικερτ και του Μυριοκέφαλου άνοιξαν τους ασκούς του Αιόλου για τη σταδιακή αλλοίωση και αλλοτρίωση του αστύρευτου ανθρώπινου δυναμικού της Μικράς Ασίας.Τους τελευταίους αιώνες η άρχουσα τάξη της πόλης ασκούσε μια αυταρχική και φορομπηχτική συμπεριφορά στους υπηκόους και τους μεγάλους γαιοκτήμονες με αποτέλεσμα εκείνοι να αποξενωθούν σταδιακά και να βρουν καταφύγιο πολλοί εξ αυτών στη νέα τάξη πραγμάτων που διαμορφώθηκε από την εισβολή μιας μικρής νομαδικής φυλής τούρκων η οποία ενισχύθηκε αργότερα και με άλλες νομαδικές φυλές του ίδιου φύλου στη χριστιανική ως τότε Μικρά Ασία.Αυτός ο απογοητευμένος και αλλοτριωμένος χριστιανικός ορθόδοξος πληθυσμός συσπειρώθηκε γύρω από τους ισχυρούς γαιοκτήμονες οι οποίοι υπηρέτησαν τον νέο ηγεμόνα πιστά ώστε να διατηρήσουν τα κεκτημένα τους,και με τη πάροδο του χρόνου αλλοιώθηκε σχεδόν πλήρως η θρησκευτική του σύνθεση μετά από μια περίοδο αμφιβολιών και πολλών αποριών γιατί δεν επενέβαινε και δεν τους έσωζε ο Θεός καθώς και τρομερού ψυχολογικού διχασμού για την εκούσια αρχικά μεταστροφή τους στο ισλάμ.Υπήρχαν και οι νεαροί προσήλυτοι γενίτσαροι που ήταν ο πλέον ισχυρός βραχίωνας με τον οποίο η ανερχόμενη δύναμη άλλαξε το τοπίο χρησιμοποιώντας τον για να κερδίσει τη περιοχή και να ενσωματώσει στη δική της σφαίρα επιρροής έναν ξένο χώρο.Δυσαρεστημένοι πρώην υπήκοοι και απόγονοί τους πρόσφεραν τις υπηρεσίες τους σε αλλόφυλους για να αλωθεί η κραταιά Ρωμανία του Βυζαντίου.Όμως τα θεμέλια της κατάρρευσης τα έθεσαν πρώτοι απ΄όλους οι δυτικοί χριστιανοί πολύ-πολύ νωρίς,με το κατακερματισμό εδαφών και δυνάμεων,τη λεηλασία και τις συχνές επιθέσεις και επιβουλές τους με αποκορύφωση τη πρώτη και καίρια άλωση το έτος 1204.Η Πόλη που έπεσε στα χέρια των Τούρκων ήταν μια σκιά του εαυτού της το Μάιο του 1453,ήδη είχε περικυκλωθεί από τους Οθωμανούς και υπέρμαχους του ισλάμ,οδηγώντας στην απόγνωση και τη μακραίωνη σκλαβιά εκτός της Μικρασίας και  της χερσονήσου του Αίμου μέχρι τη Βιέννη.Είχαν σκοπό να αναβιώσουν υπό τη σημαία του ισλάμ και την υπεροχή των Οθωμανών τη πάλαι ποτέ Ρωμαική επικράτεια επιδιώκοντας να κατακτήσουν την Ιταλική χερσόνησο και τη Ρώμη που αποτελούσε τον έταιρο ισχυρό πόλο της χριστιανοσύνης.Αυτά τα σχέδια τους ναυάγησαν με τη περίφημη ναυμαχία της Ναυπάκτου και στα νερά του Δούναβη με την απρόσμενη νίκη των Βιεννέζων.Η βάση τους ήταν η Κωνσταντινούπολη και από εκεί δρομολογούσαν τις εξελίξεις αλλοιώνοντας και εξισλαμίζοντας έναν χώρο ακραιφνώς χριστιανικό και ορθόδοξο οικειοποιούμενοι το χώρο,τα ήθη και έθιμα,τη νομική βάση,τις γαστρονομικές συνταγές,τις μουσικές καταβολές εν μέρει,το διοικητικό σύστημα.Αυτός ο λαός μέσα στη πάροδο των αιώνων αρχικά εξοθωμανοποιήθηκε και με την άνοδο των νεοτούρκων με το εκπαιδευτικό σύστημα που εφαρμόστηκε σταδιακά τουρκοποιήθηκε.Όσοι δεν εντάχτηκαν στο νέο μόρφωμα εκδιώχτηκαν ή σφαγιάστηκαν…

Advertisements